Hembakat...

Igår köpte jag en tidning som heter Hembakat



I den fanns det massor av härliga recept på både bullar, kakor och bröd..
Fastnade för ett avsnitt om söta små minibakverk...mini dammsugare, biskvier och hallongrottor.

Det fanns bra repotage också å så hittade jag vad jag önskar mig i födelsedagspresent...

  
Hur underbara är inte de här..
Världens sötaste förkläde och man vill ju typ ha alla slickepottarna...

Här kommer receptet på Pop tartsen
har hittat receptet i SvD 16/6 2009
Hahaha...tog sin tid innan jag bakade dem...



Pop tarts

8-10 kakor
100g
rumsvarmt smör
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
3 msk iskallt vatten
1/2-1 dl sylt

Glasyr:
2dl
florsocker
Ca 3 tsk vatten
Ev strössel till garnering

1. Nyp ihop smör, vetemjöl och salt.
Tillsätt vattnet lite i taget och arbeta snabbt ihop till en deg.
Täck med plastfolie och ställ i kylskåpet ca 1 timme.

2. Värm ugnen till 175 grader.

3. Dela degen i två delar och kavla ut varje del ca 3mm tjockt mellan två bakplåtspapper.
Ta bort det översta pappret och skär degen i rektanglar, ca 5x8cm.

4. Lägg hälften av dem på en plåt med bakplåtspappret.
Klicka ut ca 1 tsk sylt i en sträng längs mitten av varje rektangel.

5. Lägg resten av degrektanglarna ovanpå och tryck ihop kanterna med hjälp av en gaffel.
Pricka degen försiktigt utan att göra hål rakt igenom.

6. Grädda kakorna i ca 15 min.
Låt svalna en stund på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna.

7. Blanda ihop florsocker och vatten till en tjockflytande glasyr.
Häll den över kakorna och dekorera eventuellt med strössel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0