Länge sedan...

Oj va länge sen det var jag gjorde något inlägg här...
Men det kanske kan vara bra och skriva av sig lite nu då..

Tråkiga är att jag jobbar fortfarande bara 80% vill ju jobba heltid. Av många orsaker, mer pengar, mer pension och slippa söka jobb som man inte vill ha bara för att det är något Arbetsförmedlingen har som tvång.
Fick skickat till mig två jobb som de tyckte jag skulle söka, bla för ett byggföretag...säljare...jamen va tror de...bara för att jag är säljare av elektronik och har sålt oriflame så kan man ta vilket sälj jobb som helst...just till byggbrachen BÖR man nog ha lite branchvana...eller har jag fel...
Det andra jobbet var på American Express som finsktalade kundtjänstmedarbetare och den fick jag nog skickat till mig för jag uppgett att jag kan lite finska...och har haft service yrken iof...men problemet är ju att jag bara kan göra mig förståd på finska mao prata lite och förstå...men jag har svårigheter att läsa och skriva...eller det tar en väldigt lång tid..Inte bara pinsamt att söka tjänster man inte har kvalifikationen till men även tråkigt, för gör man inte det blir man avstängd från akassan...

Något som är possitivt är att vi har nyligen fått veta att mina misstankar stämmer...Sebastian har Dyslexi...nu kan vi jobba på att hitta sätt att hjälpa honom med det istället för att bråka varje gång det ska göras läxor...det märks även på Sebbe att han känner sig lättad och förstår nu varför han har det lite svårare i skolan än sina andra klasskompisar. Idag har vi utvecklingssamtal och jag hoppas vi har tid till att diskutera igenom vad skolan skall göra för att hjälpa honom med detta.

Just nu är jag mitt uppe i att planera inköp för Adventskalendern som jag hittade när jag gick igenom julsakerna...den är faktiskt jätte fin, har broderat den själv...det finns ett litet fel på den...ska ta en bild och sen får ni säga om ni hittar felet..Hahaha..

Ante är mitt uppe i "lilla tonåren"...ritonrit (=shit pomesfrites). Ett uttryck som kommer ifrån när vi frågade Ante när han va liten hur man säger Shit pomesfrites på engelska...hur gulligt som helst.
Men han är verkligen vissa dagar en riktigt skitunge å andra dagar en riktig ängel...men som nån klok person sagt små barn små bekymmer...stora barn stora bekymmer...så man vet ju vad man har å vänta sig...

Älskar Julen/December...ska bli så härligt att få julpynta, baka och fira...för det är en månad av massor av härligt firande hela tiden..
1:a Advent är det gröt hos svärföräldrarna
1-3:e Julkryssning med jobbet..till Tallin
10:e Fyller Svärfar år
13:e Lucia
14:e Carina N fyller år
16:e Bröllopsdag, tänk att det har gått 10år...mao Tenn firar man då...kanske ska ta med mig en tenntacka från jobbet eller göra en blombuket av tennblommor ;O)
24:e Julafton
25:e Ingela å Jempa fyller år
31:a Nyårsafton

Har säkert glömt bort någon som fyller år...för det känns som att det är fler vi firar...Rasmus bla...tror han fyller år den 30:e..å gammel farmor Pärhagen som fyller på Lucia (som skulle ha fyllt år på Lucia, men hon somade in på handens sjukhus lördag den 21/11, mina tankar går till Torbjörn med familj.)

Å så ska man ut i folk myllret å leta julklappar....äta massor av choklad, lussebullar, peppisar och dricka glögg och lyssna på julmusik...kan det bli bättre...ja om vi får en riktigt vit jul, inte en som slaskar bort..men jag vill inte ha så mycket snö som det var förra året..det räcker om det ligger snö på marken medans ungarna är lediga...sen kan det vara kallt och bar mark..

I år ska jag nog inhandla en ny plast julgran..kanske rent av i dag...jag & Sebbe har infört en ny tradition i år...vi har varit ute och shoppat lite nytt julpynt till Julgranen, i år blev det en tuff paljett Uggla, och en vacker grön glittrande påfågel, ett hjärta och en stjärna i metal allt detta från Indiska. Hittade även en annan liten stjärna i metal från SIA och två jättesöta keramik peppisar i en annan butik i Farsta centrum. Vi är på jakt efter något fint att hänga i Sebbes fönster eftersom han inte har någon fönsterbräda...Undra vad Andreas vill ha i sitt fönster...det har jag glömt att fråga..fy mig..

Återkommer med bilder på allt möjligt snart.
Hoppas ni får en riktigt trevlig julmånad..
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0